Penti dünya pazarında öncü

Euromonitor’un bu yıl yayınladığı rapora göre Penti, yalnızca beş yılda, tüketiciye hitap ettiği tüm kategorilerde pazar lideri olmayı başardı.

penti-dunya-pazarinda-oncu-39308-14072017120802

Dünyada çeşitli markaların, farklı sektörlerdeki pazar paylarını açıklayan Euromonitor’un bu yıl Şubat ayında Türkiye için açıkladığı raporun sonuçlarına göre; Penti 2016 sonu itibariyle ince kadın çorabında yüzde 48 pazar payıyla; iç giyimde yüzde 11; plaj kategorisinde yüzde 21 ve ev giyiminde yüzde 6 ile pazarın lideri oldu. Peki, tüm bu kategorilerde liderlik nasıl geldi? Penti kadınları “tavlamayı” nasıl başarıyor?

Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ile geçen yılın aynı dönemlerinde yine görüşmüş ve “ siyah kuğu” hikâyesini dinlemiştik. Kariyo, artık dünyanın belirsizlik dönemine girdiğini, belirsizliğin yeni normal olduğunu söylemiş ve perakende için bir altüst oluşa işaret etmişti. Bundan sonrası için kârlı şekilde üretime devam edebilmek için yol haritasını şöyle çiziyor Kariyo; “Firmaların öne çıkarması gereken iki temel şey var; ilki verimlilik üzerine büyümek. Yani mağaza açarak büyümekten ziyade aynı mağazalarda verimliliği arttırarak ciroyu arttırabilmek. Bir diğeri; tüketiciler artık perakendecilerden ürünün dışında bir takım şeyler istiyorlar. Kendilerine yakın buldukları markalardan deneyim bekliyorlar” diyor.

Bu altüst oluşun en önemli nedeni olarak e-ticaretin perakendede fazlaca söz sahibi olması gösteriliyor. “E-ticaret tüketiciye perakende de büyük kolaylık ve rahatlık sunarken, tüketici her yerden, her yolla ve her zaman ilgilendiği markaya ulaşabilmek istiyor ve fiziki mağazaya gittiğinde o markayla karşılaşmasında hiçbir farklılık görmek de istemiyor. Buna omnichannel diyoruz” diyen Kariyo bunu realize edebilmenin yolunun ise dijitalleşmeden geçtiğini ekliyor; “Verimlilik ve tüketici deneyimi bir yerde birleşmeye başlıyorlar. Bu birleşme noktası dijitalleşme”.

Peki, Euromonitor sonuçlarına geri döner, pazar payı liderliğinin arkasında ne var dersek? Penti için dijitalleşme araçlardan bir tanesi. Esas önemli unsur, markanın tüketiciye sunduğu vaat gibi görünüyor. O da şu; “Penti tüketiciye, ben sana sürekli yeni ürün vereceğim. Mağazamıza her girişinde yeni bir ürün sunuyor olacağım ve bunları senin için ulaşılabilir fiyatlarla ve bu fiyatlardaki maksimum kaliteyle vereceğim diyor. Marka vaadinizi yerine getirirken teknoloji denen aracı iyi kullanamazsanız hiçbir yere gidemiyorsunuz” diyor Kariyo.
Üretim tarafına baktığınızda da Türkiye’nin artık ucuz bir ülke olmadığı da görülüyor. İşçilik maliyetlerini Türkiye’ye yakın ülkelerle kıyaslayan Kariyo:“İşçiliğin maliyeti işverene yaklaşık 850-900 Euro seviyelerine gelmeye başladı. Bu rakamın Bulgaristan’da 300 Euro, Sırbistan’da 250 Euro, Makedonya’da 200 Euro olduğunu görüyoruz. O yüzden Türkiye’de üretim yapabilmenin yegâne koşulu verimlilik artışı” .
Kendi süreçlerini Türkiye’de geliştirmenin yanında Romanya’da da 22 mağazası olan Penti’nin temel hedeflerinden biri Türkiye’nin global markalarından biri olmak. Hedef ülke olarak seçilen; Gürcistan, Azerbaycan, İran ve balkan ülkelerinde de franchise operasyonuyla hareket ediyorlar. İran’la ilgili planlarını sorduğumuz Kariyo; “Amerika İran’a ambargoyu kaldırmamakta çok ısrarlı, hatta durum biraz daha da zorlaşabilir. Ama biz yaklaşık 10 mağazadayız ve başarılı şekilde oradaki operasyonu yürütüyoruz” diyor.

2012 yılında yatırım fonlarından Carlyle Group ile ortak kuran Penti, beş senelik süre dolarken; çıkışla ilgili hazırlıklar içerisinde. Tekrar yeni bir fonla ortaklıkta gündeme gelebilir. 2016 yılı birleşme, satın almalar konusunda Türkiye açsından çok olumlu bir sene değildi. “Özellikle referandumdan sonra Türkiye’ye ilgiyi yeniden somut olarak görüyoruz” diyen Kariyo, Orta Doğu kadar Amerika’nın ve Avrupalı firmaların da ilgisi olduğunu söylüyor.

Rakamlarla Penti

  • 2016 yılını yüzde  35 büyüyerek, 665 milyon TL ciro ile kapatan Penti cirosunun yüzde  81 ini iç pazardan, yüzde 19‘u dış pazardan karşıladı. 2017 yılının ilk 3 ayında 175 milyon TL ciroya ulaştı.
  • Penti’nin 2017 ciro hedefi 850 milyon TL. Gelecek üç yılda hedef 1,5 milyar TL ciro.
  • Penti 2016 yılını yurtdışında 33 farklı ülkede 115 mağaza ile kapattı. 2017 yılı sonuna kadar 43 mağaza daha açarak 158 mağaza ile hizmet verecek. 2020 yılında yurtdışında toplam 425 mağazaya ulaşmayı hedefliyorlar.
  • Penti, İran pazarında önemli bir atağa geçti. Beş yıl içinde İran’da 100 mağaza açmak için İranlı bir ortak ile anlaştı.
  • Penti 2017 itibariyle Romanya’da 21 olan mağaza sayısını 5 yıl içinde 40 mağazaya çıkarmayı hedefliyor.
  • Penti, çorapta; Kosova, Azerbaycan, Makedonya ve Suudi Arabistan gibi ülkelerde Pazar lideri.
  • 2016 yılında Fas, Tunus, Cezayir, Güney Afrika, Kırgızistan, Malta’da da ilk mağazalarını açtı.
  • Penti mağazalarını yurtiçinde yılda 55 milyon kadın ziyaret ediyor. 2016 yılında toplam 35 milyon adet ürün sattılar.
  • Penti, 2016 yılsonu itibariyle yurtiçinde toplam 310 olan mağaza sayısına, 2017 yılında 25 mağaza daha ekleyecek. Türkiye’ de 33 bin 200 m2 de hizmet veriyor. 2017 yılının sonunda yaklaşık 37 bin metrekareye ulaşacak.

 

  • Penti; merkez ofis, fabrika ve mağazalarında 3000’e yakın kişiyi istihdam ediyor. İş gücünde kadın çalışanlar ise ortalama %82’lik bir payı kapsıyor.

Kaynak

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s